Ksenon w przemyśle motoryzacyjnym

 

pzedni reflektorW ostatniej dekadzie XX wieku miłośników motoryzacji elektryzowała informacja o zastosowaniu przez jednego z producentów samochodów unikalnego oświetlenia. Towarzyszyła temu odpowiednio przygotowana reklama, w której podkreślano, że nowego typu oświetlenie nie powoduje tak dokuczliwego zmęczenia wzroku kierowcy, jak dotąd używane żarówki, ponieważ droga jest idealnie oświetlona. Przedstawiane porównanie nowych świateł nie pozostawiało najmniejszych złudzeń, że wszelkiego rodzaju znaki drogowe, pojazdy na szosie są dostrzegalne bez najmniejszego wysiłku. Co więcej, eksponowane testy związane z jazdą w dzień, udowadniały wątpiącym, że i w takich warunkach nasz pojazd jest bardzo widoczny, gdyż nowe żarówki emitują co prawda białe światło, ale z takim odcieniem, że oko człowieka dostrzega je bez problemów. Twórcy iluminacji zwracali uwagę na jeszcze inne istotne szczegóły. Mianowicie, jest to żarówka energooszczędna, ponieważ pobiera o jedną trzecią energii mniej w porównaniu z dotychczas stosowaną technologią.

Miało to z kolei przełożenie na zmniejszenie ilości zużycia paliwa w trakcie jazdy. Wobec powyższego, lepsze oświetlenie za mniejszą cenę. To nie wszystko. Producent podnosił argument o długotrwałości bezawaryjnego korzystania z nowego oświetlenia, a przedstawiane wyniki testów przemawiały do wyobraźni. Wynikało z nich, iż jest to czas kilka razy dłuższy w porównaniu z tradycyjnie montowanymi w innych pojazdach. Reflektory pojazdów zaopatrzono w automatyczny system oczyszczania oraz samopoziomowania światła. To nie wszystko. Nowa żarówka została pozbawiona typowego żarnika, stąd nie trzeba nikogo przekonywać, iż takie światło otrzymuje się błyskawicznie. Zastosowano zjawisko łuku elektrycznego. Dwie elektrody, w gazach szlachetnych, z domieszką innych gazów, powodują, że ów łuk świeci w sposób spełniający założenia konstruktorów. A wszystko za sprawą pierwiastka chemicznego o nazwie ksenon, zaliczanego do helowców, w postaci bezwonnego i bezbarwnego gazu, który w powietrzu występuje w śladowych ilościach. Co prawda wykryto go pod koniec XX wieku, ale nikt nie potrafił zastosować tego szlachetnego pierwiastka w praktyce. Ksenon, bo o niego idzie, dokonał rewolucji w motoryzacji. Owszem, koszt produkcji takiego światła był odpowiednio wysoki i tylko pojazdy z górnej półki miały je w standardzie, ale z czasem, wraz ze zmniejszeniem kosztów produkcji, oświetlenie ksenonowe zaczęły stosować inne firmy motoryzacyjne. Te z kolei w swojej kampanii reklamowej zwracały uwagę na, że ich produkt daje światło jeszcze ostrzejsze do oświetlania drogi, a zarazem jest niemal identyczne z oświetleniem naturalnym. Właśnie zastosowanie nowego innego komponentu do produkcji szkła czyni żarówki odporne na kontakt z wilgocią i gwałtowne zmiany temperatury. Emitowane promienie likwiduje skutecznie promieniowanie ultrafioletowe, dzięki czemu nie występuje zjawisko matowienia reflektora. W procesie produkcji system kamer automatycznie odrzuca produkt, który nie spełnia przewidzianych parametrów.

Zmodyfikowany system poziomowania, zaopatrzony w elektroniczne czujniki na przedzie i tyle samochodu, ustawia światła odpowiednio do rozłożonego ciężaru pojazdu. Spryskiwacze, pod odpowiednio dobranym ciśnieniem, prowadzą do tego, by łuk elektryczny rozprowadzał oświetlenie w ściśle określonym kierunku. Eliminacja zjawiska oślepiania kierowcy jadącego z przeciwka nie podlega więc dyskusji. Skrzętnie jednak producenci pomijali fakt, że żywotność nowej żarówki została przedstawiona w oparciu o prędkość administracyjną, a nie faktyczną z jaką porusza się pojazd, stąd wyszło na jaw żonglowanie faktami. Nowych żarówek nie można, wbrew zawoalowanym sugestiom, montować w każdym pojeździe. Instalacja wymaga przede wszystkim zmiany reflektora, modyfikacji urządzenia elektrycznego przetwarzającego energię elektryczną w sposób dostosowany do zastosowanej lampy wyładowczej. Podnosi to znacznie koszty instalacji, pamiętając o tym, że przepisy ruchu drogowego wymagają w takich przypadkach świadectwa homologacji.

 

 

Popularne treści

Kilka słów o oknach dachowych

Okna dachowe to elementy wyposażenia domu, które są niezwykle istotne. Wybór takiego okna może okazać się nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla osób, które wcześniej nie miały z nimi styczności. Na rynku istnieje mnóstwo modeli i jak z tej masy wybrać właśnie to, które będzie dla nas odpowiednie? Oto kilka faktów, które mogą okazać się pomocne.

Czytaj więcej...

Nienudny Poznań

Jak wielu z nas oglądając jakiś film zastanawia się, gdzie był realizowany? Raczej niewielu. Niestety. Kręcenie zwłaszcza prestiżowych produkcji jest dla miasta wyjątkowo ważnym chwytem marketingowym. Film nagrywany w danym mieście odkrywa jego najpiękniejsze zakątki, które zarówno dla mieszańców, jak i przyjezdnych, mogły pozostawać obce. W Polsce jest mnóstwo miast, które zasługują na szczególną uwagę, obfitują w piękne, niepowtarzalne miejsca, które dla ich mieszkańców pozostają nieodkryte.

Czytaj więcej...