Strony www a stare media

kierunek na stronę wwwXXI wiek przyniósł nam błyskawiczny rozwój technologiczny. Kilkadziesiąt, czy nawet kilkanaście lat temu, nie byliśmy sobie w stanie wyobrazić tak dużego postępu. Można zaryzykować stwierdzenie, że rozwój przyniósł ze sobą diametralne zmiany we wszystkich dziedzinach życia. Inaczej wychowujemy dzieci, inaczej pracujemy. Inaczej korzystamy także z dostępnych nam mediów. Dziś mówi się o wyższości Internetu nad prasą, telewizją i radiem. Jednak przez kilkanaście najbliższych lat pozycja tych ostatnich nie będzie zagrożona. Informacje – przede wszystkim dzięki sieci internetowej – pozyskujemy na bieżąco, bez względu na czas i miejsce, w którym się znajdujemy. Czy jednak strony internetowe przewyższają tradycyjne media?

Mimo, że strony internetowe szybciej dostarczają nam informacji, przez kilkanaście następnych lat nie zagrożą tradycyjnym mediom. Dlaczego?

Te ostatnie znajdują poparcie wśród starszych pokoleń. Nawet jeśli nasi rodzice i dziadkowie nauczyli korzystać się z komputera, większym szacunkiem darzą papierowy egzemplarz gazety codziennej, czy wiadomości przekazywane o tej samej porze przez Macieja Orłosia. Są takie elementy w naszej kulturze, które szybko nie ulegną degradacji. Jednak już teraz zauważalna jest cyfryzacja mediów tradycyjnych. Prasa, radio i telewizja w Internecie Media tradycyjne szybko zorientowały się, że aby utrzymać pozycję na rynku w czasie, gdy rozwinął się Internet, muszą założyć własne strony www i właśnie tam przenieść część swojej działalności. Któremu z mediów Internet przyniósł największą korzyść? Dzięki witrynom www swoje horyzonty poszerzyły stacje radiowe. Poznaj możliwości odpowiednio wykonanej witryny internetowej na: http://www.design-pro.com.pl/. Dotychczas radio dysponowało wyłącznie przekazem za pomocą dźwięku. Dziś w dużej mierze tak zostało. Dodatkowo jednak, stacje radiowe wprowadziły także nowoczesne rozwiązania. Słuchając radia prowadzący danej stacji często odwołuje się do strony internetowej. Umieszczane są tam fotorelacje, które nie miałyby racji bytu bez obecności sieci. Gdy zainteresuje nas jakaś audycja, mamy szansę na ponowne jej odsłuchanie.

Strony internetowe zawierają także informacje o danym radiu, lokalizację redakcji czy dane o odbywających się aktualnie konkursach. Rozwój Internetu pozwolił także na większą interakcję między prowadzącym program a odbiorcami. Kiedyś natychmiastowa komunikacja była niemożliwa. Słuchacze mogli wysyłać listy, nieco później telefonować. Choć dziś telefony do studia są popularne, równie często odbiorcy korzystają z możliwości pozostawienia komentarza na stronie internetowej lub z napisania listu elektronicznego do osoby prowadzącej daną audycję. Z całą pewnością radio zyskało sprzymierzeńca w postaci Internetu. Media prasowe i telewizyjne także postawiły na strony internetowe. Nie sposób dziś nie znaleźć w sieci witryny tytułu czy programu ogólnopolskiego.

Swoje portale mają także media o zakresie wojewódzkim, a nawet regionalnym. W przypadku gazety zazwyczaj w jakimś stopniu wydanie elektroniczne pokrywa się z wydaniem papierowym. W tym pierwszym pojawia się na pewno więcej informacji, głównie ze względu na nieograniczone miejsce. W Internecie publikują często praktykanci czy stażyści pracujący w agencjach prasowych. Znane i lubiane media zarabiają także na reklamach, które zawierają ich strony internetowe. To samo tyczy się telewizji. Wchodząc na przykład na portal stacji TVN nie sposób nie dojrzeć jakiejś reklamy. Jaka jest natomiast specyfika witryn telewizyjnych?

Przede wszystkim dodawane są pliki wideo. W ten sposób możemy obejrzeć wiele rzeczy, które zaintrygowały nas wcześniej lub których nie byliśmy w stanie obejrzeć w tradycyjnym programie telewizyjnym. Oprócz tego, często pod plikami znajdują się teksty prasowe. Taką technikę przyjęła na przykład wspomniana już stacja TVN. Media internetowe Jak grzyby po deszczu wyrastają media wirtualne, które nie odnajdują swoich odpowiedników w rzeczywistości. Ich kompetencje i popularność są skrajnie różne. Rzecz jasna popularność jest wprost proporcjonalna do kompetencji, które posiadają dziennikarze internetowi.

Najgorsza opcja?

użytecznośćNieprzejrzyste strony internetowe o fatalnej grafice. „Dziennikarze” przekazujący niezgodne z prawdą, niesprawdzone informacje, dodatkowo nieumiejący poprawnie posługiwać się językiem polskim. Najlepsza? Zaprojektowana do potrzeb internautów witryna. Dziennikarze doświadczeni, posiadający lekkie pióro, niepopełniający błędów rzeczowych i językowych. Jak nietrudno się domyślić, większość stanowią strony internetowe znajdujące się gdzieś pomiędzy tymi dwoma skrajnymi przykładami. Takie portale nie do końca cieszą się jednak zaufaniem i popularnością. Strony internetowe powinny charakteryzować się taką samą kompetencją, jakiej szukamy w przypadku mediów tradycyjnych. Większość użytkowników stara się bowiem pozyskać dokładną informację i nie zastanawiać się przy tym, czy jest ona prawidłowo zweryfikowana. Pakt faktograficzny obowiązuje także media powstające w cyberprzestrzeni. Czym zajmują się strony internetowe? Nie da się ukryć, że ich największą zaletą jest aktualność. Wpis na strony internetowe dodamy błyskawicznie. W przypadku mediów tradycyjnych dziennikarz musi zmontować materiał przeznaczony do radia lub telewizji lub oddać tekst do druku, gdy materiał ma się ukazać w papierowym wydaniu gazety. Stąd także decyzja wspomnianych mediów o przeniesieniu się w jakimś stopniu do Internetu. Zanim szerzej zajmą się danym tematem, mogą zamieścić wzmiankę na stronie www tak samo, jak robią to media posiadające wyłącznie strony internetowe. Niektóre media, niegdyś tradycyjne, zdecydowały się w całości przenieść do cyberprzestrzeni. Przykładem jest amerykańskie wydanie Newsweeka, które w wydaniu papierowym ukazało się po raz ostatni w grudniu ubiegłego roku. Nie należy się jednak obawiać nieuchronnej cyfryzacji wszystkich mediów. Kiedy pojawiło się radio, zwiastowano koniec prasy drukowanej. Kiedy do życia codziennego wkroczyła telewizja, oczekiwano, że wyprze ona audycje radiowe. Nic z powyższych proroctw nie miało miejsca. Istniejące na rynku media przenikają się w i jakiś sposób współpracują ze sobą. Pojawienie się Internetu miało wielkie znaczenie dla mediów tradycyjnych, jednakże nie zwiastuje ich schyłku.

Popularne treści

Kilka słów o oknach dachowych

Okna dachowe to elementy wyposażenia domu, które są niezwykle istotne. Wybór takiego okna może okazać się nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla osób, które wcześniej nie miały z nimi styczności. Na rynku istnieje mnóstwo modeli i jak z tej masy wybrać właśnie to, które będzie dla nas odpowiednie? Oto kilka faktów, które mogą okazać się pomocne.

Czytaj więcej...

Nienudny Poznań

Jak wielu z nas oglądając jakiś film zastanawia się, gdzie był realizowany? Raczej niewielu. Niestety. Kręcenie zwłaszcza prestiżowych produkcji jest dla miasta wyjątkowo ważnym chwytem marketingowym. Film nagrywany w danym mieście odkrywa jego najpiękniejsze zakątki, które zarówno dla mieszańców, jak i przyjezdnych, mogły pozostawać obce. W Polsce jest mnóstwo miast, które zasługują na szczególną uwagę, obfitują w piękne, niepowtarzalne miejsca, które dla ich mieszkańców pozostają nieodkryte.

Czytaj więcej...